niedziela, 20 listopada 2011

Kto, co i po co czyli...

... czyli kto się interesuje reklamą kultury?

Nawet nie wiedziałam, że temat moich zainteresowań jest tak niezbadany! Oczywiście, tysiące naukowców skupia się na badaniu kultury, jej różnych aspektów i przejawów. Nie mniej istnieje teoretyków i znawców reklamy analizujących jej funkcję, język, sposoby perswazji, czy wpływ na społeczeństwo. Jednak badań nad REKLAMĄ KULTURY wydaje się być bardzo mało. Przekonałam się o tym wertując sieć w poszukiwaniu ciekawych artykułów do bibliografii. Zastanawia mnie z czego wynika fakt, że tak istotny aspekt funkcjonowania kultury we współczesnym społeczeństwie, jakim jest jego promowanie i makreting, nie posiada bogatego zaplecza badawczego. Może więcej naukowców skupia się na tym CO jest promowanie, czyli na działalnościach poszczególnych instytucji kulturalnych, a nie na tym JAK jest promowane?
Ja jednak nie zamierzam skupiać się na badaniach nad kulturą (gdyż jest to temat nieskończenie obszerny i nie czuję się kompetentna do pisania o nim), ani na stricte badaniach nad reklamą. Czytając artykuły i zapoznając się z tekstami, które znalazłam robiąc "research" w celu stworzenia naukowego zaplecza dla mojego bloga i prezentowałam w poprzednich postach, stwierdzam, że badania nad reklamą kultury są dziedziną bardzo młodą i dopiero się rozwijającą oraz w dużej mierze bazują na badaniu reklamy w ogóle. Badania nad reklamą kultury są pochodną badań nad reklamą szeroko pojętą i warto to podkreślić, gdyż z tego wynikają odpowiedzi na podstawowe pytania zadawane w tym poście - kto bada, co bada i po co.

REKLAMA KULTURY (czyli przedmiot badań)

Reklama - czyli informacja przekazywana przez pewne medium mająca funkcję perswazyjną. Promocja, marketing są to zespoły elementów, za pomocą których można świadomie wpływać na rynek.
Reklama kultury to wszelkiego rodzaju formy promowania wydarzeń kulturalnych i działalności instytucji kultury. Czyli reklamą kultury jest plakat, ulotka, spot radiowy i telewizyjny, billboard, newsletter, profil danego wydarzenia/artysty na facebooku i innych portalach społecznościowych etc. Współcześnie coraz więcej twórców oraz menadżerów kultury ucieka się do nowoczesnych, multimedialnych form promocji. W Krakowie jest wiele przykładów tego typów reklam, o czym będę jeszcze pisać.

KTO BADA I W JAKIM CELU
Nad reklamą kultury pochylają się zarówno specjaliści od marketingu, jak i kulturoznawcy oraz wszyscy działacze sektora kultury. Ci pierwsi badają ją jako nową gałąź ich dziedziny i bacznie obserwują jej rozwój i wpływ na ekonomię i rynek. Natomiast wszyscy ludzie związani z działalnością kulturalną badają reklamę w celu jej wykorzystania do promocji własnej twórczości. Każdy dobry menadżer kultury, dyrektor teatru czy domu kultury powinien wiedzieć jak działa reklama, jak funkcjonuje na danym rynku i jak ją stosować świadomie do osiągania swoich celów. Dodatkowo reklamą kultury coraz częściej interesują się ludzie niebezpośrednio z nią związani, lecz uważnie śledzący wszelkie zmiany zachodzące w życiu społecznym - dziennikarze. Fakt, że nowe, różnorodne formy promocji kultury zwracają ich uwagę świadczy o tym, że reklama kultury staje się coraz ważniejsza i bardziej widoczna.

Bibliografia:


- LIPSKI, Marcin. Reklama dźwignią kultury. [online]. [dostęp: 18 listopada 2011]. Dostępny w Internecie: http://kulturaonline.pl/reklama,dzwignia,kultury,tytul,artykul,9639.html
[źródło: http://www.google.pl/]
- Dziwisz, Dominika. Trzeci filar polityki zagranicznej- promocja kultury. [online]. [dostęp: 19 listopada 2011]. Dostępny w Internecie: http://www.psz.pl/Dominika-Dziwisz-Trzeci-filar-polityki-zagranicznej-promocja-kultury [źródło: www.google.pl]
- BROMBOSZCZ, Roman. Reklama jako medium kultury. Rewizje i dyskontynuacje. [online]. [dostęp: 19 listopada 2011]. Dostępny w Internecie: http://roman.bromboszcz.perfokarta.net/index.php?option=com_content&view=article&id=35:reklama-jako-medium-kultury-rewizje-i-dyskontynuacje&catid=3:artykuly&Itemid=4
[źródło: http://www.google.pl/



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz