środa, 30 listopada 2011

Wolny dostęp do wiedzy czyli...

... Open Access. Sieć rozwija się na przestrzeni ostatniego dziesięciolecia bardzo prężnie, staje się głównym źródłem czerpania wszelkich informacji, również tych naukowych. Jak przedstawiałam to wcześniej, istnieje wiele portali poświęconych badaniom naukowym z przeróżnych dziedzin. Od pewnego czasu funkcjonują portale naukowe działające w imię zasady Open Access. Ruch Open Access zakłada powszechny i wolny dostęp dla każdego użytkownika sieci do danych i treści edukacyjnych. Na stronach OA można znaleźć wiele przydatnych informacji.
Podczas badania zagadnienia reklamy oraz kultury korzystam z wielu portali bazujących na założeniach Open Access. Są to między innymi:

http://www.europeana.eu/portal/ - bardzo ciekawy portal z bogatą, łatwo dostępną zawartością. Według założeń strona ma promować europejską kulturę i dziedzictwo naukowe oraz ułatwiać dostęp do niej. Europeana ma przejrzystą, ładną szatę graficzną, co tym bardziej zachęca do korzystania z portalu. 

http://creativecommons.pl/ - przydatny portal do wyszukiwania wielu naukowych artykułów i tekstów. Udostępnia twórczość naukową i artystyczną na podstawie licencji CC. Można tutaj również dokształcić się treści prawnych oraz dowiedzieć się jak w ramach Open Access korzystać i przekształcać teksty naukowe zgodnie z prawem autorskim. (ciekawy portal powiązany: http://thepowerofopen.org/)

http://otwartanauka.pl/ - polskim portal poświęcony otwartej nauce, Open Access i ruchowi wolnej kultury. Również warty zapoznania się. 

http://mapakultury.pl/index,pl.html - bardzo interesująca strona poświęcona polskiej kulturze. Ciekawy pomysł pisania artykułów, wpisów o wydarzeniach kulturalnych z poszczególnych regionów Polski aktywizuje odbiorcę portalu, staje się on również jego twórcą. 

http://www.labforculture.org/pl - portal obowiązkowy dla wszystkich zajmujących się badaniem kultury. 

http://www.kreatywnisamozatrudnieni.pl/ - bogate źródło wiedzy na temat sektora kultury i sektora kreatywnego, przemysłów kreatywnych. 


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz